Der bliver flere og flere af dem i det fynske landskab. De røde Bike Friends-klistermærker, der skal fortælle cykelturister fra nær og fjern, at her er der hjælp at hente. Uanset om de er faret vild, har brug for at få fyldt vandflasken, trænger til at få pumpet dækket eller søger efter det nærmeste toilet, så kan de 178 fynske Bike Friends hjælpe. Ganske gratis endda. For Bike Friends-ordningen er bygget op omkring frivillighed og et fælles ønske om at booste og understøtte cykelmiljøet og gæstfriheden på Fyn.
Cykling og god kaffe er Stationens omdrejningspunkt
Bike Friend nummer 178 er Berit og John Thomsen fra Stationen Kaffebar i Middelfart. Det energiske iværksætterpar overtog for snart tre år siden den gamle stationsbygning ved banen i Middelfart. Her driver de i dag deres stemningsfulde kaffebar og butik, ligesom de udlejer et mødelokale i fineste 60'er-stil på 1. salen med udsigt til togskinnerne.
Berit og John har i løbet af de seneste tre år prøvet flere forskellige forretningskoncepter af i lokalerne. Men en ting har hængt ved gennem alle årene; kærligheden til cykler og koblingen mellem cykling og god kaffe.
"Cyklingen og den grønne dagsorden er vores hovedbudskab - og det skal gerne kunne fornemmes i alt, hvad vi gør. Lige fra indretningen af cafeen, hvor cyklen er et naturligt element, til valget af kaffebønner," siger Berit og fortæller videre, at parret selv har solgt deres bil og investeret i et par hurtige cykler, som nu er deres primære transportmiddel.
Service er nøglen til den gode oplevelse
Da de hørte om Bike Friends-konceptet var de ikke et øjeblik i tvivl om, at de skulle være en del af initiativet. Både fordi det spiller sammen med deres ønske om at skabe en café, der taler til cykelfolket, men også fordi det har fokus på gæstfrihed og service. Noget som man som gæst på Stationen Kaffebar oplever i allerhøjeste grad.
"Når turisterne kommer med tog, er vi jo det første de møder efter perronen. Vores kerneforretning er godt nok at lave kaffe, men vi giver os altid tid til at guide og give tips til gæsternes besøg i Middelfart", forklarer John, der ligesom sin hustru har haft en lang karriere i servicebranchen.
Derfor er de også begge meget bevidste om, at det godt kan svare sig at levere noget ekstra til de besøgende. Og at give noget af sig selv. På den måde har det ikke krævet meget ekstra af John og Berit at blive Bike Friends. Mindsettet var klar - og lappegrejet og pumpen havde de allerede. Så var det bare at få sat klistermærkerne op.