Mand sidder på knæ i en urtehave.

Bæredygtighed er drivkraft for hotel i Nyborg

Foto: Sinatur Storebælt

INTERVIEW: Omtanke for mennesker og respekt for naturen er DNA’et i udviklingen og fremtiden for Storebælt Sinatur Hotel & Konference i Nyborg, der er et af tre Sinatur-hoteller på Fyn. Fælles for hotellerne er, at de alle arbejder målrettet med bæredygtighed. 

Lokalt forbrug med omtanke Et af de vigtigste mål for Storebælt Sinatur er at forbruge jordens resurser med omtanke. Råvarerne bliver handlet lokalt – lige foran hoveddøren. Nærmest alle grøntsager, der bliver brugt i køkkenet, er handlet ved Rosilde Højgaard, der er kartoffelavler og grøntsagsproducent i Nyborg. 

”Rosilde Højgaards økologiske produktion af grøntsager er af høj kvalitet og lokalt dyrket her i Nyborg, hvilket er af stor betydning for Sinatur og vores gastronomiske kodeks. Hvor netop den korte vej fra jord til bord af sæsonbetonede grøntsager er blandt vores bæredygtige ambitioner”, siger Camilla Tallerup, Storebælt Hotel & Konference i Nyborg. 

Netop den korte vej fra jord til bord af sæsonbetonede grøntsager er blandt vores bæredygtige ambitioner.

Bæredygtighed hele vejen rundt 

For hotellet handler bæredygtighed ikke kun om grøn omstilling, men også om den sociale bæredygtighed. Med udgangspunkt i FN’s verdensmål, har de taget stilling til og driver forretning med både miljøet og menneskerne som omdrejningspunkt. Dermed formår Storebælt at tage stilling til alle facetter af bæredygtig omstilling. 

”Vores 2030 samfundsambition er Sinaturs bud på, hvordan en bæredygtig virksomhed tager sig ud i fremtiden. Hvilket i vores verden er hoteller, som drives på naturen præmisser, hvor vores værdier Nærvær, Natur og Gastronomi er vores DNA. Vi har et respektfuldt menneskesyn og arbejder målrettet på at være blandt Danmarks bedste mest inspirerende og inkluderende sted at arbejde,” siger Camilla Tallerup. 

Hvidt hotel beliggende ud til stranden.

Foto:Sinatur Storebælt

Gæsterne er medskabende 

I flere tiltag involverer Storebælt Sinatur gæsterne i arbejdet med bæredygtighed med ambitionen om, at de bidrager til en bæredygtig fremtid og bliver klogere på vigtigheden af naturen, end da de ankom til hotellet. På den måde engagerer hotellet gæsterne, og lader dem vide, at de er en vigtig del af at drive et bæredygtigt hotel og påvirke fremtiden i en bæredygtig retning.  

”I folderen ’Gør i morgen lidt bedre end i dag - 10 gode vaner til en bæredygtig livsstil’ fortæller vi gæsterne, hvordan vi hver især kan gøre en forskel for at fremme bæredygtigheden – både på ferien, hotellet og derhjemme. Budskaberne vi formidler i folderen og på vores hjemmeside, er konkrete tiltag til, hvordan vi alle kan bidrage til en bæredygtig fremtid. Det er konkrete eksempler som at købe danske og gerne lokale produkter, affaldssortere og være opmærksom på, hvor og hvordan de produkter, vi køber er produceret med omtanke for mennesker og miljø. På den måde deler vi den viden, vi har og giver gæsten noget mere med hjem herfra,” siger Camilla Tallerup.