Gå til indhold
Destination Fyn_logo
Kommunikationsguide for Bæredygtighed

Guide: Kommunikation om bæredygtighed

Foto: Destination Fyn

Bliv klogere på, hvorfor det giver mening for jer som turismevirksomhed at kommunikere om bæredygtige tiltag - og gode tips til, hvordan I skaber de bæredygtige fortællinger.

I Destination Fyn arbejder vi målrettet på at gøre begrebet ”bæredygtighed” mere tilnærmeligt for de fynske turismevirksomheder. Derfor udvikler vi kontinuerligt nye værktøjer, der konkretiserer, hvordan I kan gøre bæredygtighed til en naturlig del af virksomhedens hverdag, rutiner og strategi. Et af disse redskaber er vores guide til kommunikation af bæredygtighed.

Vi kan se, at mange virksomheder er godt i gang med den grønne omstilling, men ikke kommunikerer om indsatsen til deres gæster og samarbejdspartnere.   
Det kan der være mange grunde til. Det kan for nogen være uoverskueligt at tage hul på opgaven, mens andre kan være bange for at komme til at overdrive miljøfordelene ved et tiltag, eller at det de siger ikke er bæredygtigt ”nok”.  Alt dette ser vi nærmere på i kommunikationsguiden.

Kommunikationsguide for Bæredygtighed

Download kommunikationsguiden

Foto: Destination Fyn

 

Gratis guide til kommunikation om bæredygtighed 

Derfor har vi nu udviklet en kommunikationsguide, som er tilpasset både de virksomheder, som allerede er godt i gang med at kommunikere om deres bæredygtige indsatser, og de virksomheder som først skal til at i gang med processen. 

I guiden forsøger vi at inspirere til, hvordan I kan komme i gang med at bruge bæredygtighed i jeres kommunikation, hvordan I kan bruge kommunikation til at gøre jeres bæredygtige tiltag relevante for gæsterne, og endelig hvordan I undgår green washing.

Derudover indeholder den råd om, hvad god kommunikation er, checklister så I er sikre på at komme omkring de vigtigste indsatser i kommunikationsprocessen, samt et inspirationskatalog med konkrete cases og eksempler på, hvordan I kan kommunikere jeres grønne tiltag til kommende gæster og til de gæster, der allerede er på besøg. 

Webinar: Bæredygtig storytelling

Den viden og de værktøjer I får i kommunikationsguiden kan med fordel suppleres af optagelserne fra vores webinar om bæredygtig storytelling.

I første del af webinaret kommer kommunikationskonsulent Sofie Hviid bland med gode råd til, hvordan I fremstår oprigtige og troværdige i jeres kommunikation om bæredygtige strategier og initiativer. Derudover fortæller hun, hvordan budskabet kan spredes via gæster og medarbejdere, ligesom hun fortæller også om syv fejl, du som virksomhed bør undgå helst skal undgå.

Bæredygtig kommunikation er god forretning

Kommunikation om bæredygtige tiltag kan skabe værdi i jeres virksomhed ved blandt andet at påvirke turister, erhvervsturister og samarbejdspartnere. 

I den første gruppe, turisterne, ses en stigning i det segment, der kaldes ”de grønne idealister”. De grønne idealister er turister, der bruger bæredygtighed som et parameter i forskellige valg på deres rejse. Det kan f.eks. være indenfor transport, overnatning, spisesteder og oplevelser. Turisterne har mange valgmuligheder, og kommunikation målrettet denne type af kunder er afgørende for at tiltrække dem til netop jeres virksomhed. I kommunikationsguiden kan du få en dybere indsigt i ”de grønne idealister”, og hvordan I henvender jer til dem.   

Kommunikation (eller manglen på samme), kan også have en effekt på, hvilken værdi jeres bæredygtige indsats skaber for virksomheden, ved at påvirke jeres mulighed for at finde investorer og samarbejdspartnere. I takt med at flere og flere virksomheder udvikler bæredygtige strategier og binder sig til at opfylde FN’s bæredygtighedsmål, bliver de også mere kritiske overfor, hvilke virksomheder de vil arbejde sammen med. 

Hvis jeres virksomhed ikke formår at kommunikere om jeres strategier og gøre information om bæredygtige initiativer let tilgængelig for mulige samarbejdspartnere, risikerer I at gå glip af muligheder, der kan føre til nye forbindelser, idé- og erfaringsudveksling og i sidste ende øget indtjening.  

I anden del af webinaret om bæredygtig storytelling, fortæller Anders Barsøe fra Letz Sushi, om hvordan de målrettet arbejdede med at gøre bæredygtighed til en del af virksomhedens kernefortælling, og hvordan det helt konkret skabte værdi for virksomheden. 

Bæredygtige fortællinger i markedsføring

Med kommunikationsguiden i hånden håber vi, at I i endnu højere grad får inkluderet bæredygtighed i jeres daglige kommunikation med nuværende og kommende gæster og samarbejdspartnere.

Hos Destination Fyn arbejder vi også for at understøtte effekten af turismevirksomhedernes bæredygtige indsatser og kommunikation gennem en samlet marketingindsats der fremhæver Fyn som en destination med bæredygtige valgmuligheder. Det betyder blandt andet, at vi kan hjælpe jer med marketingmateriale, eller sætte jeres virksomhed eller event ind i en samlet fortælling med andre virksomheder.

Mark Hauge Østergaard
Kontakt for information eller sparring

Forretningsudvikler, Digitalisering & Bæredygtighed

mhoe@destinationfyn.dk

Mobil:+45 20 51 27 28

Del dine fynske øjeblikke med os: