
Vikingernes storhed og fald i ét produkt
Med "The Rise and Fall of the Vikings” viser Destination Trekantområdet, Destination Fjordlandet og Destination Fyn hvordan samarbejde på tværs kan skabe stærkere og længerevarende oplevelser for gæsterne. Den sammenhængende vikingerute har allerede fået stor opmærksomhed syd for grænsen.
I et land som Danmark, hvor vi er vant til, at man på under 45 minutter i bil kan krydse kommunegrænser og landsdele, glemmer vi nogle gange, hvor tæt vores oplevelser faktisk ligger på hinanden. For den internationale gæst opfattes vores lille land ofte blot som én destination – ikke tre, fire eller nitten. Og når vi skaber sammenhængende oplevelser, der spejler dén virkelighed, så oplever gæsterne ikke bare vores slotte, museer og vikingearv – de mærker den stærke fortælling, der binder det hele sammen, og bliver hængende lidt længere.
Det er præcis det, tre destinationer er gået sammen om med The Rise and Fall of the Vikings.
"Vi har bundet Danmarks stolte vikingehistorie sammen til én samlet, fysisk rejse på tværs af landet fra de ikoniske UNESCO-monumenter i Jelling, over den velbevarerede ringborg i Odenses undergrund og det unikke vikingeskib i Ladby, til Danmarks største kongehal i Sagnlandet Lejre", fortæller Thomas Kær Mahler, direktør i Destination Fjordlandet
Dette togt giver gæsten en helhedsoplevelse, hvor historien, landskabet og formidlingen spiller sammen på tværs af Jylland, Fyn og Sjælland. En rute, hvor hvert stop bygger videre på det forrige.
"Vi har mange enestående levn fra vikingetiden i Danmark, men i stedet for at lade dem ligge som spredte perler rundt omkring i landet, har vi med det her produkt trukket perlerne på snor. Det er en ny måde at tænke turisme på. Vi deler gæsterne, vi sender dem videre, og vi giver dem noget, de ikke vidste, de savnede – en helstøbt, sanselig og meningsfuld rejse gennem vikingernes Danmark", forklarer Martin Perregaard-Bitsch, direktør Destination Trekantområdet.
Når man står ved runestenene i Jelling, kommer det med ”The Rise and Fall of the Vikings” næsten til at føles naturstridigt ikke at fortsætte vikingerejsen for at se resterne af en vaskeægte vikingeborg ved Nonnebakken i Odense og et originalt vikingeskib i Ladby. Derefter drages man automatisk i retning af Fjordlandet, hvor fortiden bringes til live i Sagnlandet Lejre for så til sidst at fuldende oplevelsen med de fem Skuldelevskibe på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
"Med The Rise and Fall of the Vikings viser vi, hvordan vi kan løfte blikket fra tilbuddene i vores egen baghave og i stedet skabe et stærkt fælles produkt. Det handler om at undgå krampagtigt at holde gæsterne inden for nogle geografiske grænser og i stedet invitere dem videre i en fortælling. En øvelse vi er blevet rigtig gode til på tværs af Fyn de senere år. Det er virkelig stærkt, at vi nu også formår at gøre det på tværs af destinationer. Og jeg er sikker på, at det vil appellere til endnu flere gæster i målgruppen" siger Tue Kempf, direktør i Destination Fyn.
Interessen fra Tyskland og Holland er i hvert fald ikke til at tage fejl af. Et besøg i september af fem journalister fra de to lande har allerede resulteret i mere end 50 onlineomtaler af vikingeruten i landsdækkende aviser, på nyhedssites og portaler. En samlet rækkevidde på omkring 10 millioner læsere, der matcher præcis den målgruppe af gæster, som gerne skulle fristes og løse billet til den samlede danske vikingerejse de kommende år.
Det er ikke bare på turismeøkonomien, det kan aflæses - hvis det lykkes at få gæsterne til at blive hængende for at få hele vikingehistorien med. Også turismens klimaregnskab, hvor transporten til Danmark længe har været blandt de største syndere, vil kunne påvirkes positivt. Længere ophold, som dem man motiverer med The Rise and Fall of the Vikings, giver nemlig mulighed for at fordele den største del af rejsens klimaaftryk over flere feriedage.
Se en af de tyske artikler her: Kulturerbe hautnah: Dänemarks Wikinger-Spots: Auf den Spuren mächtiger Krieger
For yderligere information
Thomas Kær Mahler, direktør Destination Fjordlandet, tlf. 29 37 11 87
Martin Perregaard-Bitsch, direktør Destination Trekantområdet, tlf. 29 22 81 96
Tue Kempf, direktør Destination Fyn via presseansvarlig Gitte Vestermark, tlf. 30 59 24 42