Destination Fyn_logo
To hænder plukker æbler.

Tre gode grunde til at du som turismeaktør skal arbejde med bæredygtighed

Foto: Dan Burton

Vi hører ordet bæredygtighed her, der og alle vegne. Okay -  de seneste måneder har ordet ’corona’ nok overskygget en del. Men stadig; bæredygtighed er højt på dagsordenen.

Af Mark Hauge Østergaard, forretningsudvikler, Destination Fyn

Vi hører ordet bæredygtighed her, der og alle vegne. Okay, de seneste par år har ordet ’corona’ nok overskygget en del. Men stadig; bæredygtighed er højt på dagsordenen. Og læser du med her, er jeg sikker på, du bakker op om FN’s definition på bæredygtighed, som kort og godt kan koges ned til, at vi skal leve på jorden på en måde, som ikke går ud over vores børn og børnebørn.

Hånden i vejret, hvis du er med!

Yes. Du er stadig med!

Nu rykker vi videre til de helt store linjer for verdens fremtid:

Vejen til en mere bæredygtig verden har FN tegnet med verdensmålene for bæredygtig udvikling. Verdensmålene forpligter alle FN’s medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

Og nu til de mere jordnære overvejelser:

For ja - hos Destination Fyn er vi klar over, at omstillingen kan virke stor og uoverskuelig. Du tænker måske…

·        Kan man overhovedet drive forretning med bæredygtighed som benspænd?

·        Hvilken forskel kan jeg gøre?

·        Er der mon nogen, som bemærker, at jeg gør en indsats?

Nu kan det godt være, du bliver overrasket:

Første grund til, at du skal arbejde med bæredygtighed, er et rungende JA til det første spørgsmål: Der er nemlig vækst i verdensmålene. Udenrigsministeriet anslår, at verdensmålene frem mod 2030 kan skabe forretningsmuligheder på op til 400 milliarder kroner for danske virksomheder, der har de bæredygtige løsninger, der skal til.

Anden grund er, at dine handlinger rent faktisk kan gøre en forskel: Vi har gennemgået FN’s 17 verdensmål med turismebriller og fundet en lang række konkrete handlinger, som støtter op om målene, og som du kan gennemgå i forhold til din virksomhed.

Der er de oplagte som at mindske ressourceforbruget af vand, energi og fødevarer. Til de mere utraditionelle som at samarbejde med lokale kunstnere og foreninger, involvere sig i lokale udviklingsprojekter eller arrangementer med lokal natur- og kulturarv. Eller hvad med insekthoteller eller bæredygtigt tøj til servicepersonalet? Listen er lang, og mulighederne er mange.

Tredje grund er, at turister rent faktisk ønsker bæredygtige tilbud. Hver fjerde dansker vælger ferie efter miljøvenlige hensyn, viser en undersøgelse fra august 2020 fra VisitDenmark og Dansk Kyst & Naturturisme. Antallet af danskere, der forventer, at bæredygtige og miljøvenlige hensyn vil påvirke deres ferievalg, er steget signifikant i forhold til 2019, hvor andelen lå på 15 procent.

Alt i alt tre rigtig gode grunde til, at du sammen med din virksomhed skal kaste dig ud i arbejdet med bæredygtighed:

Du får de glade gæster, som aktivt vælger de bæredygtige tilbud til samtidig med, at du fortsat tjener penge på aktiviteter, som er bæredygtige og giver dit bidrag til at løse de store udfordringer på verdensplan.

Virker det uoverskueligt at komme i gang? Du er ikke alene. Godt to tredjedele af de fynske SMV'er er endnu ikke for alvor kommet i gang med at arbejde bæredygtigt. Det viser en undersøgelse, som Erhvervshus Fyn har fået gennemført under overskriften Bæredygtighedsbarometer Fyn 2020.

Men fortvivl ikke. Der er hjælp at hente. Hos Destination Fyn arbejder vi hårdt på at skære elefanten i mindre stykker, så vi kan komme med konkrete forslag til handlemuligheder.

Vi står altid klar til at give råd, vejledning og ikke mindst bud på, hvordan du får sikret finansiering til at komme godt i gang.

Små og mellemstore overnatningssteder, cafeer, restauranter og attraktioner kan få skræddersyet et forløb til en værdi af op til 90.000 kr., som identificerer virksomhedens potentialer og sætter ind lige præcis der, hvor din virksomhed har behovet.

Når du er er færdig med forløbet, har din virksomhed en skræddersyet strategiplan for bæredygtighed, klar til at rulle ud over rampen.

Tag gerne fat i mig for at høre mere - jeg glæder mig til at samarbejde omkring den bæredygtige omstilling i det fynske turisterhverv :)