Vandring på Øhavsstien på Sydfyn

Tips til planlægning af din vandretur

Vi giver dig tips til, hvordan du klæder dig rigtigt på til vandreturen, hvad der skal i rygsækken og hvordan den pakkes rigtigt og til sidst et par råd om mad og drikke på vandreturen. Så er du godt klædt på til at begive dig ud på de fynske vandrestier!

Beklædning og sko

På vandreferien skal din beklædning selvfølgelig passe til forholdene og særligt årstiden. Tøjet skal holde din krop varm, transportere fugt væk, beskytte dig mod vejr og vind og være så let som muligt. Klæd dig derfor på efter løg-princippet.

  • 1. lag skal holde dig tør ved at transportere sveden væk fra kroppen. Undertøj lavet af uld, syntetiske stoffer eller en blanding af de to er at foretrække - langærmet eller kortærmet undertrøje, vandresokker, evt. indersokker, evt. et par lange underbukser
  • 2. lag skal isolere, mens det transporterer fugten væk fra din krop. Tøj lavet af Fleece, Polartec, Primaloft eller dun kan anbefales - et par vandrebukser, en tynd jakke, evt. en tynd bluse/t-shirt/skjorte, evt. en vest
  • 3. lag skal beskytte dig mod vind og regn. Imprægneret eller vind/regn-afvisende materialer anbefales. Kig især efter tøj med membraner eller lynlåse, der kan slippe fugten ud - en jakke med hætte, vandtætte bukser

Vandrestøvler eller vandresko?

Forskellen på vandrestøvlen og vandreskoen er, hvor meget de støtter om anklen. En helt almindelig vandresko støtter ikke anklerne. Skal du blot gå en kortere tur i forholdsvist fremkommeligt terræn, er vandreskoen et godt valg for dig (og for børnene). 

Skal du (og børnene) ud på en længere vandretur, hvor underlaget er stenet eller ujævnt, anbefales det at have en vandrestøvle med god ankelstøtte på. Dine fødder og ankler vil virkelig takke dig for at investere i et par gode vandrestøvler. 

Og husk så lige – har du købt fine nye vandrestøvler, gør du dig selv en kæmpe tjeneste ved at gå dem godt til inden vandreferien. Så er risikoen for trælse vabler langt mindre.

Har du brug for mere hjælp og vejledning, kan vi anbefale at tage All-Out's basiskursus i vandring.

Rygsækken – din bedste ven på turen

Selvom du pakker rygsækken godt, er det vigtigste faktisk alt det du ikke tager med - selv garvede vandrere kan kun bære 20-25% af deres kropsvægt. 

Gode råd til at pakke rygsækken rigtigt

  • Sørg for at placere størstedelen af vægten så tæt på din krop som muligt
  • Tunge ting, som fx vandflasker bør pakkes tæt på dine skuldre
  • Pak lette ting, som fx din jakke i den nederste del af rygsækken
  • Små ting, som fx dit kamera eller lommelygte kan placeres i lommen øverst på rygsækken, hvor du let kan komme til det.
  • Plastikposer er en god måde at holde orden i tasken. Vandtætte poser er lidt dyrere, men kan varmt anbefales.

Dagsrygsækken - max 12 kg

  • Regnjakke og regnbukser
  • Korte bukser
  • Fleece eller let jakke
  • Lette handsker
  • Kasket eller pandebånd
  • Regnslag til din taske
  • Solhat og solbriller
  • Solcreme og læbepomade med høj faktor
  • Førstehjælpskasse (inkl. vabelplaster)
  • Lommekniv
  • ID
  • Mobiltelefon
  • Vandflaske
  • Kort over dagens rute

Pak desuden

  • Toiletpapir
  • Vådservietter og desinficerende creme
  • Evt. vandrestave
  • Myggespray
  • Kamera
  • Evt. skrivesager og læsestof
  • Trail-mix eller andre snacks

Mad og drikke

Du får her 4 vigtige ting, du skal huske ift. mad og drikke på vandreturen. Har du lyst til at dykke endnu mere ned i proviantering og alt hvad det indebærer, kan vi anbefale at dykke ned i Vildmarkshåndbogen.

1. Drik masser af væske

Husk at tage rigeligt med vand med på vandreturen, og regn ikke automatisk med, at du kan fylde vandflaskerne op i løbet af turen. Hvis du ikke drikker nok væske, kan turen blive betydeligt hårdere. Udover vand kan du også drikke usødet urtete eller frugtte eller juice.

2. Energiboost

Medbring små snacks, som kan give dig et lille energiboost i løbet af turen. Det kan med fordel være grøntsager skåret i stave eller små stykker, tørret frugt og nødder eller chokolade (vær opmærksom på at chokolade hurtigt smelter - opbevar den midt i rygsækken)

3. Frokost 

Undgå gerne for fede eller for store måltider til frokost - fuldkorn og fibre holder dig mæt i længere tid. Hvis du medbringer frokosten selv, kan du med fordel tænke over, hvor meget det fylder og hvor let det er at spise "on the go". 

4. Aftensmad

Når vandreturen er overstået, er det vigtigt at fylde kroppen med masser af vand og kulhydrater. Dyk ned i det fynske madunivers og bliv allerede nu inspireret til, hvad du skal forkæle dig selv med efter en lang vandretur.