Digital Academy Digital Guest Management

Digitalt akademi har løftet fynske hoteller og attraktioner

10/9/2019
Foto: Destination Fyn

Målrettede uddannelsesforløb og hjælp til digitalisering giver stor værdi for fynsk turisme. Det konkluderer Destination Fyn efter et synligt digitalt kompetenceløft blandt de fynske turistvirksomheder og stor tilfredshed med kursusrækken Digital Academy.

Gennem det sidste halvandet år har Destination Fyn trukket ikke mindre end 160 forskellige marketingsfolk fra de fynske hoteller og attraktioner igennem 14 forskellige kurser og workshops med fokus på digitale kompetencer inden for alt fra Tripadvisor over chatbots til Facebook. Forløbet, Digital Academy, afsluttes tirsdag og størstedelen af deltagerne melder om stort udbytte. Hele 96 pct. mener således, at de har forbedret deres kompetencer i en grad, så de bedre er stand til at bidrage til vækst i deres virksomhed.

En af dem, der har fulgt stort set alle de digitale workshops, er Gitte Høegh van Deurs fra Danmarks Jernbanemuseum:

  • Digital Academy har virkelig rykket os på den digitale front. Vi har lært at håndtere brugeranmeldelser og flere forskellige platforme end tidligere. F.eks. har jeg afsat tid fast en gang om ugen til at besvare anmeldelser på Google Reviews og Tripadvisor. Den digitale tilstedeværelse kræver ekstra tid men er efter min overbevisning helt nødvendig for, at vi kan tiltrække flere og nye gæster, siger Gitte Høegh van Deurs, der er marketings- og arrangementskoordinator hos Fyns stærke togattraktion.

Heldigvis har det digitale turismeakademi ikke kun givet Jernbanemuseet mere at se til. Ideer fra kurserne har også sparet medarbejderne for en hel del tid. F.eks. når folk vil aflevere en gammel DSB-uniform eller en lampe fra en svunden tid.

  • Med vores nye website har vi fået digitaliseret proceduren omkring det at aflevere en genstand og åbnet en lang række andre muligheder som f.eks. onlinebestilling af omvisninger og uddannelsesforløb. Nu er der direkte call to action på hjemmesiden, og det sparer os for utroligt mange mailkorrespondancer og telefonsamtaler, forklarer Gitte Høegh van Deurs, der også oplever en øget effektivisering i forbindelse med museets webshop, som det takket være Digital Academy er lykkedes at kravspecificere skarpt til leverandøren.

 Nu skal lederne også på skolebænken

Selvom mange medarbejdere fra de fynske attraktioner og overnatningssteder altså nu er blevet toptunede bl.a. inden for arbejdet med digitalt omdømme og sociale medier, er fynsk turisme langt fra i mål med ambitionerne for digitalisering.

Det er holdningen hos Destination Fyn, der er en del af Erhvervshus Fyn, hvor de fynske turistvirksomheder også har mulighed for at blive hjulpet videre med digitaliseringen af deres forretning via individuel sparring og med finansiering, som erhvervshuset udmønter til SMV’er inden for en bred pallette af brancher.

 -Vi fornemmer, at der mange steder er brug for, at kulturen omkring det gode digitale værtskab bliver forankret endnu dybere i virksomhederne, og at det får et mere strategisk tilsnit – f.eks. en mere central placering i virksomhedens overordnede strategi. Derfor skal Digital Academy selvfølgelig have en storebror, fortæller digital forretningsudvikler hos Destination Fyn, Mark Hauge Østergaard.

Sammen med stærke faglige kræfter fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole starter klyngen således i slutningen af oktober et spritnyt og mere dybdegående/videregående uddannelsesforløb op. Under overskriften Digital Guest Management er lederne i det fynske turisterhverv også budt op til dans, og mere end 20 virksomheder har meldt sig klar til at dykke dybere i det digitale værtskab.

Blandt de emner, der ligger foran dem er: ”Den digitale kunderejse” og ”Samspillet mellem værtskab og digitalisering”. Dertil kommer naturligvis en masse netværk, hvor virksomhederne kan lære af hinanden.

 -Digital Academy har vist, at den her form for uddannelsesforløb virkelig skaber værdi for vores medlemmer i klyngen og er med til at løfte det fynske turismesamarbejde som helhed. Vi glæder os til med Digital Guest Management og med henvisning til såvel individuel sparring som konkrete finansieringsmuligheder at hjælpe de fynske turismevirksomheder sikkert videre ud af den digitale motorvej og løfte vores samlede klyngesamarbejde helt frem i feltet på det digitale område. Det er bl.a. her vi som destinationsselskab for alvor kan gøre en forskel, siger Rasmus Hessum Hansen, chef for Destination Fyn.

 

Publiceret: Tirsdag, oktober 8, 2019