
Projekt: Moving Destin(AI)tions
Turismen står over for afgørende forandringer. Et teknologisk kvantespring.
Projektet Moving Destin(AI)tions har til formål at styrke digitalisering og innovation i den danske turismesektor gennem anvendelse af kunstig intelligens (AI). Gennem udvikling og implementering af nye løsninger sigter projektet mod at effektivisere arbejdsgange, forbedre gæsteservice og understøtte strategisk brug af data.
Aktuelt lige nu
Lige nu er vi nået til et punkt, hvor vi har brug for din hjælp til at blive klædt ordentligt på til opgaven. Opgaven består i at udvikle målrettede (og gratis) AI-forløb til turismeaktører.
Hjælp os ved at svare på en undersøgelse om din brug af AI i det daglige – eller mangel på samme.
Undersøgelsen tager 10 minutter. Som tak for din tid trækker vi lod om 2 x 2 billetter til H.C. Andersens Hus og Mønsted Kalkgruber blandt alle respondenter.
Gå til undersøgelsen
What’s in it for me??
Ved at svare på undersøgelsen er du med til at skabe et fælles overblik over, hvor vi står som branche – og du får adgang til resultaterne og kan se, hvordan din turistvirksomhed ligger i forhold til andre.
Du får mulighed for at præge og deltage i de gratis AI-pilotforløb, som vi udvikler på baggrund af undersøgelsen.
Vi vil gerne have rigtig mange turismeaktører til at svare på undersøgelsen, så send gerne linket videre til en kollega.
Projektets fokusområder
- Effektivisering: Introduktion af AI-værktøjer, der kan automatisere rutineopgaver og optimere arbejdsprocesser.
- Innovation: Udvikling af datadrevne løsninger, der styrker forretningsudvikling og målretning af markedsføring.
- Vidensdeling: Samarbejde på tværs af sektoren for at udbrede erfaringer og løsninger nationalt og regionalt.
Projektets tre faser
- Opkvalificering og behovsafdækning: Workshops og netværksaktiviteter introducerer aktører til AI’s muligheder.
- Pilotprojekter: Udvalgte virksomheder og destinationsselskaber tester og tilpasser løsninger til deres behov.
- Udbredelse: De mest lovende løsninger skaleres og implementeres på tværs af sektoren.
Relevansen af AI i turisme
Turismesektoren står over for stigende krav om effektivitet og personalisering af oplevelser. AI kan hjælpe med at imødekomme disse krav ved at muliggøre smartere brug af data og reducere tidsforbruget på manuelle opgaver.
Samarbejdspartnere
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og drives af VisitAarhus i samarbejde med Destination Fyn, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme. Derudover involveres erhvervshuse og relevante aktører i turismesektoren.
Projektperiode
Oktober 2024 til september 2027.

Data- og marketingmanager
Projektet er støttet af

Foto:DEB-logo