Destination Fyn_logo
Tre personer med blomster på en scene, der har fået overrakt et gavekort på 10.000 kr.

Årets skulderklap

Foto: Destination Fyn

Årets Skulderklap er en uhøjtidelig anerkendelse af en virksomhed eller et tiltag, som har bidraget til at skabe innovation, opmærksomhed, samt ny vækst i turismen på Fyn, og som repræsenterer mod og nytænkning på en måde, der er til inspiration for andre aktører indenfor fynsk turisme.

Hvem kan indstilles? En virksomhed, et turistbureau eller en kommune bag Destination Fyn, som står for et tiltag, som repræsenterer mod og nytænkning og er til inspiration for andre aktører i fynsk turisme.

 

Årets vinder 2018:

Ø-hop i Det Sydfynske Øhop 

Siden 2016 har gæster og lokale haft mulighed for at besøge øerne Lyø, Avernakø, Strynø, Hjortø, Skarø og Drejø direkte fra ø til ø. Den gule katamaran Sea Hawk, som normalt holder til i Hirtshals har forbundet øerne og fungeret som øhavets metro. Sea Hawk har oplevet en fremgang på 60% i forhold til 2017 med 2000 sommergæster og stor positiv presse- og SoMe omtale.

Et flot samarbejdet mellem Naturturisme I/S, Svendborg Event, Visit Faaborg, Langeland, Faaborg og Svendborg kommuner og havne.

 

Årets vinder 2017: 

Storms Pakhus

Storms Pakhus, Odenses populære street food marked, løb med det fynske turisterhvervs 2017-udgave af prisen Årets Skulderklap. Det er tredje år i træk prisen uddeles, og pakhuset overhalede 10 skarpe konkurrenter, som ligeledes har budt på særligt innovative tiltag, der har rykket fynsk turisme i det forgangne år.

 

Årets vinder 2016: 

Live Nation for Heartland Festival 

I 2016 gik årets særlige hyldest til Live Nation for deres indsats med at etablere Heartland Festivalen på Egeskov. Med i opløbet var også Svendborg og Faaborg Havne samt Svendborg Event og VisitFaaborg for Det Sydfynske Øhop og Odense Kommune for Tinderbox. 

 

Årets vinder 2015: 

Bridge Walking Lillebælt 

Vinderen i 2015 blev Bridge Walking Lillebælt som fra at være en vild idé, nu er en realitet, der tiltrækker 1000-vis af besøgende.

 

Partnere i Destination Fyn samt fynske turistkontorer i turismesamarbejdet har mulighed for at indstille en kandidat. Destination Fyns Advisory Board udvælger tre nominerede og kårer vinderen i forbindelse med konferencen.

Destination Fyns Advisory Board består af Jan Grimstrup Larsen - Sinatur Hotel Storebælt, Per Blaabjerg - chef for CampOne Gruppen, Martin Brems - strategisk rådgiver og stifter af Brems & Co., Janne Liburd - professor, centerleder, Dr.phil, Ph.d. Institut for Design og Kommunikation Center for Turisme, Innovation og Kultur, Bo Hansen - borgmester i Svendborg, Jane Jegind - rådmand Odense Kommune, Tine Gudrun Petersen - stifter og direktør hos SPIS! Odense Food Festival samt formand Henrik Neelmeyer – Direktør på Egeskov Slot og Mikael Kold - trusted advisor/Professionel Bestyrelsesmedlem.

Alle medlemmer af Destination Fyn kan indstilles.