Destination Fyn_logo
Varevogn holder foran Eiffeltårnet med reklamer på fra Nordic Tours

Udenlandske rejsearrangører er vilde med Fyn: Fynske pakkerejser går som varm brunsviger syd for grænsen

13.11.2019
Foto: Destination Fyn

Salget af pakkerejser, der har Fyn på programmet, stiger stejlt frem mod 2020-sæsonen. Det hele er hjulpet godt på vej af et stærkt samarbejde med Danmarks største grossist i rejsebranchen og lækre fynske fødevarer. 

Samtlige udenlandske turoperatører med Fyn på programmet melder om stigende efterspørgsel på de fynske produkter, og salget går kun én vej, når man kigger ind i de kommende sæsoner. Det viser en opgørelse fra Destination Fyn.

Nordic Tours, som er Danmarks største udbyder af rejser til Norden, indgik i slutningen af 2018 samarbejde med Destination Fyn om salg af det fynske produkt til deres kæmpestore netværk af europæiske rejsebureauer. Og her er stigningen i salget til at få øje på – både hvad angår rejser i bus og i egen bil.

-    Kør-selv-ferie til Fyn såvel som busrejser med korte og lange besøg på Fyn bliver mere og mere eftertragtede blandt vores kunder. Vi har indtil videre mere end fordoblet salget henover det seneste år, hvilket betyder, at der p.t. er booket 3038 pax i 2020 mod 1267 i denne sæson, og så er bookingerne af Kør-selv-ferie ikke engang begyndt at tikke ind i endnu, fortæller Henning Bruun, Business Developer hos Nordic Tours.

Hos Destination Fyn glæder man sig over det stigende salg:

-    Det tyder på, at vores målrettede arbejde med at markedsføre Fyn - ikke kun til slutkunden, men også til rejseselskaberne - har båret frugt. Det gearskifte vi foretog i forhold til bearbejdning af de internationale salgsled, da vi sammen med Odense Kommune indledte samarbejde med Nordic Tours, har virkelig sat fart på det tog, der bringer udenlandske turister til Fyn. Det har givet Fyn og vores medlemsvirksomheder en markant større synlighed og gennemslagskraft i forhold til internationale rejseoperatører, siger Sandra Schneider Neelmeyer, der er Market Communication Manager hos Destination Fyn.

Tendensen gælder nemlig også for de andre udenlandske turoperatører, Destination Fyn arbejder sammen med, herunder Probus, CitiesandTours, BTO og Service Reisen Geissen, der oplever stigninger på ml. 20 og 60 pct. i deres salg over de seneste to sæsoner.

Troværdig tysker og fynsk kagebord
Stigningen i btb-salget af pakkerejser til Fyn ser altså ud til at have bidt sig fast, og det kan blive endnu vildere de kommende år. Nordic Tours, der fungerer som en slags grossist i rejsebranchen, har nemlig netop fået flere rejsebureauer til at pille de fynske produkter ned fra hylderne under et 4 uger langt roadshow syd for den danske grænse. 

-    Efter Nordic Tours her i slutningen af september og starten af oktober har kørt de europæiske landeveje tynde i en Ford Transit proppet med smagen, lugten og følelsen af Fyn, forventer vi, at min. 10 nye kunder tager en rundrejse, som inkluderer Fyn med i deres katalog for 2021, fortæller Sandra Schneider Neelmeyer, der især glæder sig over, at yderligere seks kunder har meddelt, at de tager en destinationsrejse kun til Fyn med i deres materialer for 2021-sæsonen.

Sandra Schneider er selv tysk og medvirker i en 10 min. lang video, der undervejs på turen har overbevist mange rejsebureauer - især de tyske - om, at de skal kigge i retning af Fyn. Med stor troværdighed fortæller hun nemlig om, hvad de små hemmeligheder og fortræffeligheder ved Fyn kan gøre for en turist med rødder syd for grænsen. 

-    Vi har fået en helt fantastisk feedback fra vores kunder, hvoraf rigtig mange aldrig havde hørt om Fyn før, men nu har fået lyst til at besøge stedet og arrangere rejser dertil, fortæller Henning Bruun fra Nordic Tours, der overvejer en form for gentagelse af roadshow-succesen, som også indebar et fynsk bord dækket med øens lækkerier i alt fra brunsviger til rygeost.

Sammen med fynsk øl, chokolade, is, karameller og æblemost viste det sig meget effektivt i bestræbelserne på at bane en direkte vej til godt 800 rejsebureaumedarbejderes hjerter undervejs.

-    De medbragte delikatesser fra Fyn var prikken over i'et om eftermiddagen Præsentationen såvel som filmen om øen Fyn inspirerede mig og skabte nye produktideer. Oplevelsen af naturen og det fysiske velbefindende kan kombineres på en vidunderlig måde her. Jeg glæder mig til at inspirere vores kunder med perfekt planlagte ture rundt om i Danmark, hvor Fyn bestemt er et besøg værd, lød det fra produktmanager Sandra Hofherr, TUI-Wolters Reisen i Bremen efter bureauet havde haft besøg af den fynske charmeoffensiv.