Destination Fyn_logo
Tre cyklister holder pause ved Svendborg Havn.

Projekt: Outdoorturisme på Fyn og Øerne

Foto: Kolorit Media

I en årrække har vi arbejdet med outdoorproduktet, fx Havørred Fyn, Hike Fyn og Bike Island Fyn, på Fyn og Øerne, og i sommeren 2022 blev Herregårdsruten lanceret.

Kerneproduktet er der, nu er det vigtigt:

  • At styrke Fyn og Øerne som et samlet kvalitetsrejsemål inden for outdoorturisme
  • At relevante erhverv i forbindelse med outdoorprodukterne kommer i spil og bliver synlige for borgere og gæster
  • At internationale turister tiltrækkes. 

Formålet med projektet er at trække flere outdoorturister med et højere turismeforbrug til Fyn og Øerne og at sikre større overensstemmelse mellem turistens forventninger og udbytte og dermed en større tilfredshed. Projektet vil arbejde for, at Fyn og Øerne kan bidrage til at nå de nationale mål for at fremme væksten i dansk turisme og få Danmark i top-3 blandt landene i Nordeuropa, når det gælder udenlandske turisters overordnede tilfredshed. 

Projektets hovedaktiviteter

 

1) Formidlingsplatform

I samarbejde med Ecojoys ApS vil Destination Fyn skabe en digital formidlingsplatform, hvor de relevante erhverv i forbindelse med outdoorprodukterne synliggøres og dermed guider gæsterne til et øget forbrug. Dette vil samtidig give både borgere og turister en bedre oplevelse med outdoorproduktet, da de får nem adgang til relevant information om spise- og overnatningssteder, attraktioner og andre seværdigheder. Selve outdoorproduktet i form af cykelruter, vandrestier, fiskepladser etc. får ligeledes en fremtrædende plads, så gæsterne ved, hvad de kan forvente i forhold til fx underlag, stigning og længde. Dette skal gøres på en måde, så gæsten får en god indsigt i produktet og samspillet med interessepunkter og aktører. Formidlingsplatformen vil øge omsætningen per overnatning, når turisten har truffet sin beslutning om, at Fyn er destinationen.

2) Screening

For at både erhverv og gæster får en god og berigende oplevelse, er det essentielt, at den information og de erhverv, der er repræsenteret på platformen, er relevante for gæsten og den aktuelle outdooroplevelse. Derfor vil Destination Fyn screene virksomheder ud fra objektive kriterier såsom afstand (fx max 5 km fra oplevelsen) og relevans for gæsten/oplevelsen. 

3) International markedsføring

I projektets sidste år planlægges en international markedsføringskampagne målrettet børnefamilier og modne par i de fem Bundesländer: Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen, Niedersachsen og Nordrhein-Westfalen.

Bevillingsgiver

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Tidsperiode

Projektet løber fra 1. maj 2023 til 30. april 2026.

Portrætbillede af Merete Vandmose fra Destination Fyn.
Projektleder

Projektleder, Outdoor

mva@destinationfyn.dk

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse logo

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse