
Godt i gang: Test af screeningsværktøj og kickoff for DMO’er
November 2025: Projektet begynder at rykke på sig. Vi har testet screeningsværktøjet på de første tre fynske aktører, har haft kickoff på kompetenceudviklingen af medarbejderne i Destination Fyn, og projektet var et af de emner, man kunne blive klogere på, på vores årskonference.
Turisme for alle-projektet skal kompetenceudvikle både turismeaktører, kommuner og destinationsselskaber, så vi bliver klædt på til at forbedre og øge tilgængeligheden i destinationen og i de enkelte virksomheder - så vi sammen kan tiltrække flere gæster nu og i fremtiden.
Det har vi taget hul på i efteråret 2025.
Turisme for alle skal gerne inspirere hele den danske turismebranche til at forbedre og øge tilgængeligheden i turismevirksomheder og naturen, så vi sammen kan tiltrække flere gæster nu og i fremtiden.
Tre fynske aktører er blevet screenet
Tre af de lokale aktører, der er med i projektet, nemlig Vejlby Fed Strand Camping, CLAY og Thorslundgård, har været blandt de første til at screene sig selv for, hvor langt de allerede er i arbejdet med at være tilgængelige for alle gæster. De har nemlig været med til at teste og give feedback på det screeningsredskab, der er blevet udarbejdet i projektet, sammen med lokale aktører fra projektets to øvrige destinationer, Kystlandet og Limfjorden.
Screeningen var en øjenåbner for flere aktører:
”Vi skriver jo intet om tilgængelighed på vores hjemmeside – selv om vi har haft mange glade gæster med særlige behov.”
”Vi kommer jo aldrig ind i vores egen butik som gæst. Dette værktøj er med til at give os et vigtigt udefra-og-ind-blik på os selv.”
”Det er fedt at få sat fokus på de lavthængende frugter, som vi kan gøre noget ved med det samme, og som ikke koster 100.000 kr.”
Kickoff på kompetenceudvikling af destinationsmedarbejdere
Projektet har en målsætning om, at både turismeaktører, kommuner og destinationsselskaber skal kompetenceudvikles. I november 2025 startede vi processen med at klæde Destination Fyns egne medarbejder på til i højere grad at tænke i tilgængelig turisme.
I løbet af foråret 2026 følger de involverede kommuner og 20 turismeaktører for hver af de tre destinationsselskaber, der er med i projektet. Turisme for alle er en ny måde at se sin forretning på – nu og i fremtiden. Og ved projektets afslutning skal det udbredes nationalt.
Det er vigtigt at understrege, at Turisme for alle er et kulturforandringsprojekt – ikke et anlægsprojekt. Målet med projektet er at skabe en bevægelse med fokus på universel design som en central del af gæsteservicen.
Turisme for alle handler om værtskab med værdighed
Det overordnede tema på Destination Fyns årskonference Rethink Tourism 2025 var VÆRTSKAB. Her var det helt umuligt at komme uden om at tale om inkluderende værtskab - eller værtskab med værdighed, som Turisme for alle-projektet jo i bund og grund handler om.
Henrik Dresbøll fra WeLearn fortalte om nogle af de centrale indsigter, vi allerede har fået i projektet, i sit oplæg De små skridt, der gør den store forskel. Det handler bl.a. om, at det, der er nødvendigt for nogle gæster, samtidig er gavnligt for alle gæster. Og at Turisme for alle ikke er ikke et nichemarked - det er fremtidens gæsteservice.
Vores gæster lever længere og med flere funktionsnedsættelser – og det øger behovet for mere viden om tilgængeligheden, når de rejser. Det, at man ikke kan finde svar på spørgsmål om adgangsforhold, ro og tydelig information, når man planlægger et besøg, bevirker, at mange bliver utrygge og bliver hjemme.
Og vi taler altså om op mod 41% af gæsterne her. Det er derfor slet ikke en mulighed ikke at tilbyde en tilgængelig og værdig oplevelse for så mange som overhovedet muligt.