Destination Fyn_logo

       Sommerkampagne sprænger alle forventninger: Danske turister blev fristet af Fyn mere end 60 mio. gange

10.9.2020

Rundt regnet 67 mio. gange er indhold fra den fynske turismekampagne "Fyn skal det være" blevet vist på forskellige platforme og har gjort sit til at forføre danskerne hen over sommeren.

Kampagnen, der blev født i Coronaens skygge med bred opbakning og en ekstra investering på 3 mio. kr. fra de fynske kommuner, har med sin performance oversteget forventningerne både hos Destination Fyn og de medier, den har huseret i.

I TV-reklamer, trykte magasiner, på hjemmesider, outdoorplakater og sociale medier har Fyn siden slutningen af maj måned forsøgt at overbevise de husvilde danske turister om, hvor ferien skulle gå hen.
 
"Fyn skal det være", lød den helt enkle besked til familier, kærestepar og vennegrupper, der set i lyset af Corona-pandemien ikke sådan lige satte kursen mod Lidoen, Caminoen og de gigantiske campingpladser ved Gardasøen. Budskabet var, at Fyn både har strande, natur og kulturliv, som vi har gjort os så umage med, at oplevelserne snildt kan måle sig med det, man kan få syd for grænsen.
 
Og budskabet er ikke bare blevet godt spredt, det er blevet mangfoldiggjort i et omfang, som ingen havde forventet:
 
-       Der er blevet afspillet, klikket, liked, delt og hashtagget, så snart "Fyn skal det være" tonede frem for danskerne, og lad mig bare sige det sådan, at kampagnen har præsteret betydeligt bedre, end både vi og vores samarbejdspartnere havde turdet spå om, siger Chef for Marked og Udvikling hos Destination Fyn Mads Asbild, der bl.a. glæder sig over, at godt en tredjedel af danskerne over 18 år kan huske at have set kampagnen, mens hver femte af dem har drøftet eller undersøgt feriemulighederne på Fyn efterfølgende.
 
Ikke alle er naturligvis endt med at adlyde ordren "Fyn skal det være", for så havde Fyn og øerne været udsat for overturisme denne sommer. Men med de meldinger, Destination Fyn har modtaget fra det fynske sommerland, er det faktisk lykkedes at overbevise en rigtig stor del af de danskere, som kampagnen har prikket til. Mange fynske attraktioner har haft flere besøgende end normalt, og overnatningstallene for juli taler deres tydelige sprog. Her har Fyn samlet set oplevet en stigning på 15 pct. i forhold til sidste år, mens landet som helhed oplever status quo. En fynsk stigning, der bl.a. rummer en tilbagegang på 12 pct. for Odense, som i lighed med andre danske storbyer er særligt hårdt ramt af Covid19-situationen.
 
Trafikken på de fynske visit-sider fortæller imidlertid også en klar historie om, at danskerne har interesseret sig ekstra meget for det fynske område i år. Med mere en 1 mio. besøgende bare i juli måned er der samlet set tale om en 50 pct. stigning i forhold til sidste år, og meget tyder på, at Fyn også her stikker næsen frem blandt mange af de øvrige landsdele, hvor stigningen i besøg på deres websites enten har været mere begrænset eller faldende.
 
Fyn er blevet det nye sort
Et af de steder, hvor man for alvor har oplevet kampagnens effekt er på Ærø, der har firdoblet antallet af cykelturister og hvor ikke mindre end 30.000 mennesker tog færgen til i juli mod 7.000 sidste år.
 
-       Det er naturligvis en kombination af rigtig mange faktorer, der gør, at vi har haft en helt forrygende sommer på Ærø i år. Regeringens sommerpakke og gode samarbejder med turoperatører har skubbet godt til tingene, men der er ingen tvivl om, at vi har haft virkelig stor glæde af at indgå i den fælles fynske kampagne. Vi er stødt på mange gæster, der henviste til andre steder på Fyn, de kom fra eller var på vej til. Så mit indtryk er, at Fyn er blevet det nye sort, og jeg er overbevist om, at Fyn og øerne efter "Fyn skal det være" er blevet et af de steder, danskerne har på deres bucket list, siger Chris Hammeken, turist- og erhvervschef på Ærø.
 
En helt frisk måling foretaget af HAVAS i forlængelse af kampagnen bekræfter da også, at Fyn kan forvente flere danske turister i fremtiden. I alt har 1,45 mio. danskere nemlig enten planlagt eller allerede afholdt deres ferie på Fyn denne sommer eller også overvejer de at gøre det inden for det næste år.
 
Endelig er der et utal af små finurlige eksempler på, at "Fyn skal det være" har bidt sig rigtig godt fast hos både fynboerne og dem, som har besøgt Fyn og øerne. Malede sten, tatoveringer på arme og ben, ja selv på et folkevognsrugbrød vidner om, at kampagnen har fundet vej ind under huden på mange.
 
Hos Destination Fyn, som er en del af Erhvervshus Fyn, er man derfor også meget bevidst om, at "Fyn skal det være" ikke bliver smidt ud med badevandet, selvom temperaturen i de fynske bølger falder.
 
-       Konceptet lever videre, og vi kommer til at trække på de gode erfaringer og al den medvind, vi har fået med den her kampagne hen over sommeren. "Fyn skal det være" har i endnu højere grad end tidligere været med til at samle hele Fyn omkring tiltrækningsarbejdet, og det er et fundament, vi ser frem til at bygge videre på, siger formand for Erhvervshus Fyn og borgmester i Nyborg Kommune Kenneth Muhs.
 

FAKTA:
•    Samlet set har "Fyn skal det være" haft godt 67 mio. visninger fordelt på forskellige medier: TV-reklamen har f.eks. haft 22,5 mio. visninger, og fem influencere, der lagde vejen forbi i løbet af sommeren sikrede med 399 meget personlige posts næsten 8 mio. visninger.
 
•    En måling foretaget af You Gov for HAVAS Danmark primo juli viser, at "Fyn skal det være"- kampagnen huskes af en tredjedel af danskerne. En lignende måling ligeledes foretaget af You Gov for HAVAS Danmark ultimo august efter kampagnens ophør viser, at 31 pct. af danskerne over 18 år enten allerede har afholdt eller planlægger/overvejer ferie på Fyn inden for de næste 12 måneder.
 
•    Ifølge tal fra Danmarks Statistik er antallet af overnatninger på Fyn i juli måned steget med 15 pct. i forhold til sidste år. Især camping og vandrehjem som overnatningsform er steget meget med hhv. 22 og 34 pct. i forhold til juli 2019. Den samlede positive udvikling dækker naturligvis over lokale forskelle, hvor bl.a. Odense, der i lighed med andre danske storbyer har været hårdt ramt af hotellukninger mv., går tilbage i forhold til 2019.  Kilde: https://www.visitdenmark.dk/corporate/videncenter/turismen-i-dit-omraade