
Klimafolkemødet 2025: Social bæredygtighed og bæredygtig turismeadfærd
Klima og bæredygtighed er en hjørnesten i udviklingen af dansk turisme. Vi faciliterede snakken, da branchen debatterede nogle af hverdagens udfordringer på Klimafolkemødet i Middelfart.
Middelfart summede af liv, sensommerstemning og spændende samtaler til dette års Klimafolkemøde, hvor Destination Fyn var vært for to lærerige turismetalks, der kredsede om bæredygtig turismeadfærd og social bæredygtighed i turisme.
TALK: Mod en mere bæredygtig turismeadfærd
I den første talk tog de fire paneldeltagere fat i en af dansk turismes helt store – og måske lidt mere komplekse – problemstillinger, nemlig den grønne omstilling og jagten på en mere bæredygtig adfærd hos turisterne.
Turismen vokser – og med den vokser også presset på vores klima, natur og lokalsamfund. Men turisme behøver ikke at være en modsætning til bæredygtighed. Faktisk kan turismen være en drivkraft for grøn omstilling, hvis vi tør nytænke vores vaner, prioriteter og praksisser.
Talken kom omkring fem vigtige pointer:
- Vi skal designe grønne løsninger, der er designet i brugernes ånd
- Små skridt skaber store aftryk
- Vi skal gøre det til standardvalget at træffe den bæredygtige beslutning
- Ved at skabe en dialog kan vi lære af hinanden
- Vi skal fortælle folk, hvorfor de skal gøre det, vi beder dem om
Og så blev vigtigheden af partnerskaber understreget – et nøgleord ift. at sætte skub i bevægelsen mod en mere bæredygtig turismeadfærd. Vi kan ikke rykke på det alene – vi er nødt til at gøre det sammen med andre. Måske rykker en indsats ikke på noget hos dig selv, men hvis den gør det hos andre, er den lige så meget værd.
Tak til panelet for en lærerig talk:
- Tom Filstrup, direktør, Scandic Odense
- Thomas Balle, adfærdskonsulent, Transition
- Verena Obertopp, Kommunikations- og udviklingskonsulent, Naturpark Lillebælt
- Rikke Holm Petersen, director of marketing, communication & behavior, Wonderful Copenhagen
TALK: Social bæredygtighed i dansk turisme: Filantropi eller god forretning?
I den anden talk om social bæredygtighed i turisme gik debatten bl.a. på, hvordan social bæredygtighed kan være med til at løse nogle af de store udfordringer i dansk turisme og samtidig styrke erhvervets konkurrenceevne.
Panelet bestod af både turismeaktører og førende eksperter inden for ESG og forretningsudvikling, der delte konkrete erfaringer og bud på, hvordan social bæredygtighed kan blive en nøgle til vækst og konkurrencekraft i dansk turisme.
Talken berørte blandt andet følgende fem vigtige pointer:
- Social bæredygtighed bør være en del af hele kulturens DNA
- Vi skal turde at invitere det anderledes perspektiv ind
- Tydelighed skaber tryghed – og tryghed skaber high-performance teams
- Vi skal løfte i flok og blive inspireret af hinanden
- Vi har alle brug for at føle, at der er brug for os
Talken om social bæredygtighed blev optaget til Erhvervshus Fyns podcast Maskinrummet, som du med fordel kan lytte til, hvis du ikke havde mulighed for at lytte med på Klimafolkemødet: Episode 70: Hvorfor er social bæredygtighed i dansk turisme vigtigt? | Maskinrummet
Tak til panelet for en spændende debat:
- Kathrine Thyrri Jørgensen, marketingchef, Nyborg Strand
- Jesper Grenaa, menior projektleder, MeetDenmark
- Mathias Selchau Majlund, chef for ESG, Transition
- Christina Lundsgaard Ottsen, ph.d. i psykologi og ekspert i diversitet og inkluderende ledelse
Tak for et godt Klimafolkemøde!
Efter de to Turisme-TALKS inviterede Destination Fyn sammen med Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling på netværksfrokost i Sinatur Sixtus Hotel & Restaurants telt på Klimafolkemødet.
Tak til alle der stillede op til vores to talks og til alle de samarbejdspartnere, der deltog i vores netværksfrokost efterfølgende.
Vores deltagelse i Klimafolkemødet 2025 er støttet af:

Foto:Logo

Forretningsudvikler, Digitalisering & Bæredygtighed