Fyn og øerne står nu helt klar til at erobre danskere med forliste eller usikre ferieplaner. Tirsdag skydes en stærk fælles fynsk kampagne i gang, der skal få turisterne til at føle sig lidt mere end almindeligt velkomne i det fynske.
Det sker gennem en humoristisk fortælling om fynboernes pertentlighed og evne til at gøre sig umage med det produkt, de møder turisterne med.
”Fyn skal det være” – så simpel lyder opfordringen i en ny fynsk turismekampagne målrettet de danskere, for hvem Corona-pandemien har sat en stopper for udlandsferien. Argumentet lyder, at Fyn skal være det nye mål for sommerferien, fordi de ekstremt omhyggelige fynboer har gjort sig ekstra umage og ned til mindst detalje har gjort øen klar til at tage imod gæster.
Kampagnen imødekommer på en elegant måde det luksusproblem, at Fyn har noget for enhver, hvad enten man er til luksus, friluft, gastronomi, motion, kultur, leg eller afslapning. Øen rummer nemlig sprøde storbyoplevelser såvel som seje outdooreventyr og afslappende kystferiemuligheder af en virkelig høj kvalitet, men det kan være virkelig svært at kommunikere under ét. ”Fyn skal det være” er det imidlertid den platform, som de alle kan hvile solidt på. En overordnet hat, der passer på hele øen og rummer dens mangfoldighed.
Med en investering på 3 mio. kr. fra de fynske kommuner i fællesskab får den fynske charmeoffensiv overfor danskere med forliste ferieplaner i udlandet et rigtig godt afsæt, når den iværksættes hen over den kommende måneds tid.
Destination Fyn, der har gearet kampagnen med yderligere 1 mio. kr., som normalt investeres i tiltrækningen af udenlandske gæster, har i planlægningen kunnet satse på en bred palette af platforme. Det betyder bl.a., at danskerne, når der i dag trykkes på knappen, vil blive ramt både på sociale og digitale medier, i trykte medier, via influencers og senere på måneden også i deres fjernsyn, når en reklamefilm ruller på landsdækkende TV.
Alt er med ”Fyn skal det være” kørt i stilling til at slå hul i lydmuren til den meget brede målgruppe af danskere, som normalt ferierer i udlandet, men som denne sommer må blive hjemme pga. af Corona-pandemien. En målgruppe, som der bliver voldsom rift om i takt med, at den indenlands genåbning realiseres.