Danmarkskampagne

Ny kampagne skal overbevise danskerne: "Fyn skal det være” i ferien

5/12/2020
Foto: Destination Fyn

Fyn og øerne står nu helt klar til at erobre danskere med forliste eller usikre ferieplaner. Tirsdag skydes en stærk fælles fynsk kampagne i gang, der skal få turisterne til at føle sig lidt mere end almindeligt velkomne i det fynske. 

Det sker gennem en humoristisk fortælling om fynboernes pertentlighed og evne til at gøre sig umage med det produkt, de møder turisterne med.

”Fyn skal det være” – så simpel lyder opfordringen i en ny fynsk turismekampagne målrettet de danskere, for hvem Corona-pandemien har sat en stopper for udlandsferien. Argumentet lyder, at Fyn skal være det nye mål for sommerferien, fordi de ekstremt omhyggelige fynboer har gjort sig ekstra umage og ned til mindst detalje har gjort øen klar til at tage imod gæster.

 

  • Hovedbudskabet i kampagnen er, at alt er så fint på Fyn, fordi vi har brugt tiden på at kæle for detaljerne. Som et humoristisk billede på dette, viser vi, hvordan vi har revet sandstrandene og sørget for at filtre marhalmen ud. De lokale fiskere har piftet sig op med et strejf af parfume, og kornmarkerne er blevet børstet. De potentielle feriegæster skal altså ikke være i tvivl om, at vi har gjort en ekstra indsats for at shine øen op, fordi vi har savnet dem så forfærdeligt i de uger, hvor coronaens greb har været stramt, og hvor vi normalt starter sæsonen op, fortæller Mads Asbild, der er Chef for Marked og Udvikling i Destination Fyn og sammen med de fynske kommuner har arbejdet intenst på at sikre det rette udtryk i kampagnen.

 

Kampagnen imødekommer på en elegant måde det luksusproblem, at Fyn har noget for enhver, hvad enten man er til luksus, friluft, gastronomi, motion, kultur, leg eller afslapning. Øen rummer nemlig sprøde storbyoplevelser såvel som seje outdooreventyr og afslappende kystferiemuligheder af en virkelig høj kvalitet, men det kan være virkelig svært at kommunikere under ét. ”Fyn skal det være” er det imidlertid den platform, som de alle kan hvile solidt på. En overordnet hat, der passer på hele øen og rummer dens mangfoldighed.

 

Med en investering på 3 mio. kr. fra de fynske kommuner i fællesskab får den fynske charmeoffensiv overfor danskere med forliste ferieplaner i udlandet et rigtig godt afsæt, når den iværksættes hen over den kommende måneds tid.

 

  • I kredsen af borgmestre på Fyn glæder vi os over, at det er lykkedes at finde fælles fodslag - eller “fodslaw”, som vi siger på Fyn, når det gælder markedsføring af den fynske turisme. Nu skal danskerne for alvor lære Fyn at kende, for “Fyn skal det være”. Vi er ikke bange for at bruge humor i fremstillingen af os selv her på Fyn, ligesom vi godt tør at være meget ambitiøse. Med kampagnen og det stærke sammenhold vi har, kan vi nå meget længere ud til danskerne, end hvis vi stod alene - ikke mindst i en tid hvor vores turismeerhverv er meget udfordret. Fyn er et væld af muligheder og vores turisterhverv leverer på allerhøjeste niveau. Nu glæder vi os til at tage imod resten af Danmark på Fyn og håber bare, vi har plads nok, siger Kenneth Muhs, borgmester i Nyborg og formand for Erhvervshus Fyn, som Destination Fyn er en del af.

 

Destination Fyn, der har gearet kampagnen med yderligere 1 mio. kr., som normalt investeres i tiltrækningen af udenlandske gæster, har i planlægningen kunnet satse på en bred palette af platforme. Det betyder bl.a., at danskerne, når der i dag trykkes på knappen, vil blive ramt både på sociale og digitale medier, i trykte medier, via influencers og senere på måneden også i deres fjernsyn, når en reklamefilm ruller på landsdækkende TV.

 

Alt er med ”Fyn skal det være” kørt i stilling til at slå hul i lydmuren til den meget brede målgruppe af danskere, som normalt ferierer i udlandet, men som denne sommer må blive hjemme pga. af Corona-pandemien. En målgruppe, som der bliver voldsom rift om i takt med, at den indenlands genåbning realiseres.

 

  • Analyser har vist, at op mod en tredjedel af danskerne måske slet ikke tager på ferie i år. Men mon ikke det kan lykkes at omvende nogle af dem, når de ser alt det dejlige Fyn kan tilbyde inden for korte afstande på tværs af øen. Med hele øen som udgangspunkt bliver det meget oplagt, at der er muligheder nok til at fylde en hel uge eller mere ud hen over sommeren eller skuldersæsonen, siger Rasmus Hessum Hansen, klyngedirektør i Destination Fyn.