VisitFyn
Line Heidenheim Juul, China Experience

China Experience: Det er tid til omstilling fremfor tålmodighed

De danske destinationer kommer næppe til at se kinesiske gæster i 2021 - det betyder imidlertid ikke, at turismeerhvervet kan fryse alle aktiviteter på det kinesiske marked.

Line Heidenheim Juul, Director of Operation ved China Experience giver en status på det kinesiske marked netop nu. 

Destination Fyn har interviewet Line Heidenheim Juul, Director of Operation ved China Experience's kontor i Shanghai omkring den aktuelle situation i Kina og hendes vurdering af det kinesiske marked:

Kan du fortælle kort om Covid-19s udvikling i Kina?

Kina er et meget stort land, så der er selvfølgelig masser af lokale forskelle og udsving, ligesom man ser det i Europa. Men man var i Kina langt hurtigere tilbage til en "normal" hverdag. I hvert fald på Østkysten og i Shanghai, hvor vi siden marts/april stort set haft en normaliseret hverdag og har kunne gå på arbejde med de forbehold, som vi kender: Maske i det offentlige rum, smittestop app og temperaturmålinger ved indgang til kontorbygninger, shoppingcentre og offentlig transport.

I januar er der desværre begyndt at komme flere nye Covid-tilfælde - særligt i Nordkina. Her har man massetestet og indført ny lockdown for beboere i nogle byer i Hebei-provinsen nær Beijing samt andre områder, hvor der på det seneste er nye stigninger i antal af Covid-patienter.

Her i Shanghai, hvor jeg er, er der igen strammet op ift. at bruge maske, spritte af og vise smittestop app. Det sker efter en periode fra juni måned, hvor restriktionerne gradvist var blevet ophævet. Ja, i lang tid føltes det næsten som om, der ikke længere var Covid i det østlige Kina. Her er stadig meget lave tal sammenlignet med resten af verden, men forholdsreglerne bliver taget hurtigt og i stor stil.

 

Vi ser meget frem til igen at få kinesiske gæster på Fyn og Øerne – hvornår forventer du, at dette er realistisk?

Det er et meget vanskeligt spørgsmål, og jeg tror desværre ikke rigtig, at nogen kender svaret på det. Men jeg anser det for meget usandsynligt, at kinesiske turister kommer til Danmark og Fyn før sent i 2022 - og det kun, hvis der kommer fart under vaccinerne og vaccinepasset

...jeg anser det for meget usandsynligt, at kinesiske turister kommer til Danmark og Fyn før sent i 2022 - og det kun, hvis der kommer fart under vaccinerne og vaccinepasset.

Hvad er din anbefaling til den fynske turismebranche i forhold til at holde ”gryden i kog” på det kinesiske marked?

I Kina siger man, at "hvis man står stille, så er man allerede bagefter."

Det er min oplevelse, at der blandt kineserne er masser af interesse for verdens rejsemål. Men jeg tror, at det er nemt at blive glemt, hvis man ikke formår at tappe ind i dét, som sker lige nu, frem for at vente på at tingene vender tilbage til det, som plejede at være.

Der er mange måder at holde sin destination relevant og "top of mind". Jeg har f.eks. fra Kina kunne følge andre destinationer ude i verden online via live streams. Turistmål som "Den Forbudte By" i Beijing har lavet super seje kampagner, hvor de er lykkedes med at sælge merchandise og forblive relevante, selv da de ikke var åbne.

Og så skal man måske også generelt huske på, at kinesiske, rejselystne forbrugere ikke nødvendigvis ser Fyn og Danmark som noget separat. Det er ikke engang sikkert, at de skelner mellem de skandinaviske lande i forhold til deres interesse. Så konkurrencen er hård, og fortællingen om destinationen skal være stærk.

Om China Experience:

Gennem de seneste 15 år har China Experience arbejdet med at give erhvervsledere værdifuld indsigt og forståelse for det kinesiske marked. Virksomheden har kontorer i både Danmark og Kina.