Destination Fyn_logo
Marsvin stikker hovedet op ad vandet

Projekt: Regenerativ turisme på verdenskortet

Foto: Niels Martner

Naturpark Lillebælt skal være et fyrtårn for outdoorturisme og en mere bæredygtig turismeudvikling, som tilfører værdi til lokalområdet og regenererer naturen, hvor den er udfordret. Det kalder vi regenerativ turisme.

Der findes en undergrund af stedbundne virksomheder, som har oplevelsesøkonomiske interesser i udviklingen af Naturpark Lillebælt som feriedestination. Det er fortrinsvis små, stedbundne oplevelsesudbydere, der har deres primære aktiviteter i Naturpark Lillebælt, og som danner et potentialegrundlag for udviklingen af regenerative turismeprodukter, der kan forbedre miljøet, biologien og lokalsamfundet i og omkring naturparken. Samtidig er der en stadig voksende efterspørgsel på naturoplevelser, særligt med unikke stedbundne kvaliteter og læring som en del af aktiviteten – ikke mindst fra udenlandske turister.

Derfor har Destination Fyn sammen med Destination Trekantområdet og Naturpark Lillebælt igangsat et projekt, der skal sætte naturparken på verdenskortet som et fyrtårn for outdooroplevelser, der kan bidrage til naturgenskabelse og bringe en mere nuanceret værdi til området end blot øgede overnatningstal. 

Projektets hovedspor

1)    Produktudvikling og identitet 

Med udgangspunkt i oplevelsesudbuddet og de naturfremmende aktiviteter i Naturpark Lillebælt skal der udvikles turismeprodukter, der er regenerative, relevante og spændende for turister. Internationale turister inddrages i produktudviklingen som med-designere sammen med fagfolk, destinationer og projektets partnere. Produktudviklingen skal samtidig understøtte en fyrtårnsfortælling om outdooroplevelser i naturparken, som turismeaktører kan bruge i deres forretningsudvikling. 

2)    International markedsføring 

Et vigtigt led i at sætte Naturpark Lillebælt og regenerativ turisme på verdenskortet er internationale kampagneaktiviteter. Det har en økonomisk værdi, men præsenterer også muligheder for at inspirere internationale turister til mere bæredygtige handlinger, når de kommer hjem. 

3)    Netværk og aktørudvikling 

For at kunne imødekomme turister med forskellige nationaliteter arbejdes der også med kompetenceudvikling og vidensdeling i erfa-netværk.  

Hvad får Destination Fyn ud af projektet?

Projektet skal positionere området i og omkring Lillebælt som en destination for outdooroplevelser og en mere bæredygtig turismeudvikling. Naturpark Lillebælt blive et fyrtårn for outdooraktiviteter og danne grundlag for selvstændig oplevelsesudvikling hos en bredere aktørgruppe. Erfaringerne fra arbejdet med at udvikle regenerative oplevelsesprodukter i Lillebælt vil også indgå i Destination Fyns øvrige udviklingsaktiviteter, ligesom de vil blive gjort tilgængelige for andre destinationsselskaber. 

Projektet løber fra 1. januar 2023 til 31. december 2024 og har et samlet budget på 2,9 millioner kroner. Destination Trekantområdet er lead på projektet, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. 

Projektets partnere

Destination Trekantområdet
Destination Fyn
Naturpark Lillebælt
VisitVejle
VisitFredericia
Brobygning Middelfart
Gl. Ålbo Camping
Villa Gertrud
Vends Motorik og Naturskole
Get outdoor
Peninsula Nature
Fornemmelse.dk
GoSail
Mira III
Bridgewalking
Madsbyparken
Museum Kolding
Middelfart Museum
Kongernes Samling Koldinghus
Vejlbyfed Camping

Portrætbillede af Merete Vandmose fra Destination Fyn.
Kontakt

Projektleder, Outdoor

mva@destinationfyn.dk

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse logo

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse