Danske rejsejournalister hylder fynske tiltag
Både den nyligt UNESCO-udnævnte vikingeborg på Nonnebakken i Odense og Langelands nyrenoverede perle af en herregård Broløkke har fanget de danske rejsejournalisters opmærksomhed i det forgangne år.
Det stod klart, da den såkaldte Lighthouse Tourism Award skulle uddeles ved åbningen af Ferie for alle-messen i Herning i dag. Her lyste begge de fynske attraktioner op i top 3 over bemærkelsesværdige bidrag til den indenlandske turisme i 2023.
De Danske Ringborge løb med førstepladsen, da Danske Rejsejournalister på Ferie for Alle-messen i Herning i dag skulle hylde et initiativ, som har flyttet noget særligt i dansk indenlandsturisme i det år, der er gået.
Odenses 1000 år gamle ringborg på Nonnebakken har været et væsentligt element i den ansøgning om UNESCO-udnævnelse for samlet set fem danske ringborge, som blev imødekommet i september, og det var da også museumsinspektør Poul Baltzer Heide fra Museum Odense, der modtog prisen på vegne af de Danske Ringborge.
- Tildelingen af Lighthouse Tourism Award understreger det enorme potentiale som Nonnebakken har for Odense og Fyn. Sammen med bl.a. Odense Kommune, Destination Fyn og lodsejerne har vi fra Møntergårdens side den store glæde at arbejde med at forløse dette potentiale, så Nonnebakken bliver ved med at være en del af den levende by for både odenseanere og gæster”, siger udviklingschef Mette Stauersbøl Mogensen fra Museum Odense, der er stolt over, at de fem danske ringborde bliver værdsat af de danske rejsejournalister.
Ringborgen var imidlertid ikke det eneste fynske initiativ, der var blev fremhævet på scenen i Herning. Bronzen gik nemlig til Broløkke Herregård, hvor direktør Dennis Dahl ligeledes havde taget ture til det jyske fra det centrale Langeland for at blive hyldet. Han blev bl.a. rost for måden herregården har formået at begejstre, involvere og inspirere såvel sine gæster som lokalbefolkningen ved at støtte lokale initiativer, og den succes, man har haft med at bevare det autentiske og alle de historiske detaljer under ombygningen.
Broløkke Herregård var bl.a. indstillet sammen med en række andre fynske initiativer, og Key Account Manager fra Destination Fyn Swantje Niphut glæder sig over anerkendelsen:
- Det kan uden tvivl have betydning for vores evne til fremadrettet at tiltrække danske og formentlig også udenlandske journalister til det fynske, at to af vores trækplastre bliver anerkendt i de her kredse. Det har stor værdi, når journalisterne skriver begejstrede beretninger fra deres oplevelser på Fyn, og det er i sidste ende med til at trække flere gæster til. I dette tilfælde går prisen til to fynske steder, der har meget stort potentiale de kommende år, siger hun.
Lighthouse Tourism Award er tidligere kendt som Havfrueprisen, og sidste år var det bagmændene bag den danske Tour de France Grand Depart, der kunne sole sig i hæderen fra den.