Destination Fyn_logo
Par står og holder om hinanden på den bagerste del af en færge og nyder udsigten. I baggrunden er Svendborgsund broen.

Corona-dagbog: Turismemarkedsføring med ryggen mod muren

Foto: VisitFyn

BLOG: Turismebranchens største udfordring er ikke længere overturisme med derimod ingen turisme. Dermed er hele branchen - lokalt, nationalt og internationalt - tvunget til at gentænkte strategierne, lyder det fra Mads Asbild, chef for Marked og Udvikling i Destination Fyn.

Den 4. april 2020

Verden, som vi kender den, har i forbindelse med coronaudbruddet ændret sig fra den ene dag til den anden. Set ud fra et turismeperspektiv står vi nu på en brændende platform med et erhverv, som styrtbløder og en række spilleregler, der er sprængt til atomer. Turismebranchens største udfordring er ikke længere overturisme med derimod ingen turisme. Virkeligheden er en ny virkelighed, og det er nu, vi i Destination Fyn skal udfordre os selv og leve op til vores egen opfordring om at gentænke turismen – RethinkTourism! -som har været vores budskab på de seneste årskonferencer for det fynske turisterhverv.

Et kig ind i et overophedet maskinrum 
Som alle andre har vi hos Destination Fyn været igennem en turbulent tid. I dette blogindlæg åbner jeg for motorhjelmen og tager jer med på den rejse, vi har været på de seneste uger - gennem indsatser, over initiativer og til nye strategier for, hvordan vi pt. arbejder med den fynske turismemarkedsføring:

Grænserne lukkes
Da Danmark, som et af de første europæiske lande, lukker sine grænser, skal der kommunikeres hurtigt på vores sociale platforme. Et budskab på linje med VisitDenmarks udmeldinger bliver delt på vores forskellige kanaler. Vores internationale markedsføring bliver også lukket ned. Hvorfor markedsføre en destination, som ingen kan besøge, er rationalet.  

Fokus er nu rettet mod det fynske turisterhverv, som også rammes hårdt af forsamlingsforbud på først 100 og derefter 10 mennesker. Hvilke initiativer kan vi sætte i gang for at hjælpe et erhverv, som i den grad er trængt? Hvordan kan vi være med til at sikre, at der også er et turisterhverv, når virussen er fortid, og grænserne åbne igen?

Vi ringer rundt og spørger virksomhederne, og så vender vi vores kommunikation mod lokale fynboer og opfordrer via en kampagne på Facebook fynboerne til at støtte vores erhverv. Kampagnen bliver taget godt imod med ikke mindre end 5300 engagements og hele 533 delinger mellem fynboer og fynsk erhverv. 

Regeringens hjælpepakker bliver rullet ud, og i takt med det sidder en række konsulenter i Erhvervshus Fyn klar til at sparre om de forskellige muligheder for kompensation. Efterspørgslen er stor, og flere forretningsudviklere - herunder mig selv - bliver klædt på til at løfte den store sparringsopgave. 

Perioden forlænges – nye tiltag sættes i gang 
Statsministeren forlænger nedlukningen af det danske samfund frem til 13. april. Vi sætter flere initiativer i gang. En økonomisk tjekliste er noget af det, erhvervet savner. Så det laver vi. 1:1-sparring med Destination Fyns konsulenter i form af vejledning om markedsføring, digitalt boost og onlinehåndtering af cykelturister er også blandt de tiltag, vi sætter strøm til. 

Grænserne er stadig lukkede, men vi skeler til, hvad andre destinationer – også internationalt - har gang i på deres platforme. Budskaber om håb, drømme og troen på, at det nok skal blive godt igen, begynder at dukke op. Vi lader os inspirere og begynder igen at kommunikere på vores digitale platforme. Vores budskaber bliver taget godt imod. 

Fremtiden – hvordan kommer vi ind i kampen igen? 
Det gamle ordsprog om, at når en dør lukkes, åbnes en masse nye, holder i den grad vand. Store nationale samarbejder mellem destinationerne og de nationale organisationer vokser sig hurtigt stærke, og der tegner sig et billede af en stærk fælles branche, der gør sig parat til at slå tilbage.

Et godt eksempel på en destination i krise, som i den grad kom ind i kampen igen, er Island, som efter vulkanudbrud og askesky i 2010 formåede at samle kræfterne og skabe en turismesucces. Samarbejde og fælles fokus er vigtig læring at tage med fra den islandske case. 

Alle forventer, at den bedste mulighed for at genrejse branchen bliver, at få danskerne til at bruge deres normale udenlandske feriebudget i Danmark. For eksempel ved at motivere dem, der normalt tager til de franske Alper, til i år at prøve de fynske. At motivere københavnerne, der normalt udforsker Europas storbyer, til at prøve Odense. At motivere de mange danskere, der normalt sætter kursen mod camping ved Gardasøen, til at prøve camping tæt ved de børnevenlige fynske badestrande i stedet. Ja man kunne blive ved i det uendelige. Men i stedet for at alle destinationer i Danmark står klar til at pumpe penge i Google, Facebook m.m., så håber vi på et godt og nøje koordineret fælles kampagnetryk i Danmark.  

Men før alt dette, så tror vi første skridt bliver en meget lokal indsats. Når landet begynder at åbne forsigtigt op, skal vi i første omgang være klar til at motivere fynboerne til besøge deres lokale aktører – og jeg tror, det vil være en lettelse for mange - bare det at man kan tage en tur med Aafarten, besøge sin lokale café eller gå på det lokale museum.  

Vi ser fremtiden som faseopdelt og arbejder med et hav af mulige scenarier, så vi er klar til at genstarte branchen, uanset hvad der sker. Lad os håbe grænserne hurtigt åbner sig, og vi igen kan begynde at blande de danske turister med internationale. Det kan godt være, det har lange udsigter, og det kan også godt være den spæde start vil være vores internationale nærmarkeder Tyskland, Norge og Holland, men så må vi slå Fyn op som en fantastisk kør-selv-destination. Vi er klar til alle scenarier i vores egen indsats, i tæt samarbejde med de fynske Visit-bureauer og i et tæt samspil med de andre destinationer og nationale turismeorganisationer i Danmark. 

Når vi engang kan se tilbage på tiden, hvor Danmark blev lukket ned, kan vi uden tvivl se en masse ting, vi kunne have gjort anderledes. Men vi kan også sige til os selv, at vi gjorde alt, hvad vi overhovedet kunne for at hjælpe det fynske turisterhverv igennem krisen, ligesom vi fremover ufortrødent vil kæmpe videre for at gøre en forskel for fynsk turisme. 

Blogindlægget er skrevet af  Mads Asbild, chef for Marked og Udvikling i Destination Fyn.

Læs flere blogindlæg fra Destination Fyns >

Mads anbefaler

VisitDenmarks formand Allan L. Agerholm har netop skrevet omkring den nuværende situation for dansk turisme. Læs mere her >