Gudrid Højgaard Faroe Islands Rethinktourism 2019

Visit Faroe Islands' turismesucces

Foto: Destination Fyn

Visit Faroe Islands overgår gang på gang sine egne virale succeser - Hvad er opskriften? spørger vi Guðrið Højgaard, CEO hos Visit Faroe Islands.

Hvad gør man som destination, hvis ingen ved, man eksisterer? Gæster kan google, men hvad hvis man ikke engang findes på Google Maps? Så må man selv sørge for at komme på Google Maps. Det er præcis, hvad Færøerne har gjort, og det endda så succesfyldt, indsatsen er gået viralt. På Færøerne fik man hele verdens opmærksomhed ved at sætte kameraer fast på får for på den måde at kompensere for den manglende tilstedeværelse på Google Maps. Google, - Nej – Faroe Islands Translate var en anden indsats, der skabte stor opmærksomhed.

Men hvordan bygger man videre og får skabt momentum oven på stor viral opmærksomhed? Løsning i 2019 har været at sætte øen på standby - lukke ned for turismen i en weekend og invitere 100 gæster til hjælpe med at vedligeholde destinationen som en del af en indsats for at markedsføre bæredygtig turisme. Igen under stor international mediebevågenhed. Ideen er, at turister og lokale under overskriften ” Closed for maintenance” samarbejder om at markere stier, skilte og forbedre adgangen til særligt smukke steder.

Guðrið Højgaard, CEO hos Visit Faroe Islands, vil tale om, hvordan man skaber relevant content, hvordan man samarbejder med interessenter, og hvordan man fortsat udbygger en marketing succes. Ifølge Guðrið giver Social Media et stort potentiale for små destinationer - selv i et støjende medielandskab.

 Guðrið Højgaard er CEO hos Visit Faroe Islands. Hun har en MBA i marketing & kommunikation. Hun har arbejdet hos VisitDenmark og som markedschef for Visit Stockholm. Siden 2012 har hun været SEO for Visit Faroe Islands og har her vundet adskillige mediepriser. Politco har valgt hende som en af de 28 personer, som i 2019 højst sandsynligt vil være med til at forme verden.