Gå til indhold
Destination Fyn_logo
Corona - tom gade i Odense

Sammen om sikker og lokal shopping

Foto: InstaFilm

I en tid, hvor det fynske handelsliv kæmper for sin overlevelse, er der i flere byer og lokalområder blevet arbejdet hurtigt for at skabe fælles branding- og salgsplatforme. Så nu kan fynboerne nemt og ubekymret handle lokalt.

Først hjalp fynboerne hinanden med at finde vej til lokal take away - og nu er det også en smal sag at finde tilbud fra den lokale fiskeforretning, blomsterhandler, tøjbutik, galleri og meget mere. Det er nemlig i løbet af den seneste uges tid myldret frem med fælles salgs- og markedsføringsplatforme med samme, vigtige mission: At promovere de lokale erhvervsdrivende, skabe salg og sikre butikkernes overlevelse efter corona. 

Stor interesse for "Sammen om Odense"
De nye platforme kan ses som en virtuel gågade, hvor de enkelte forretninger får et salgsvindue. Et af initiativerne er "Sammen om Odense", som Odense Kommune, Odense Cityforening og Fynsk Erhverv står bag. Her var det ifølge Søren Brønserud, teamansvarlig for Event & Turisme i Odense Kommunes borgmesterforvaltning, let at motivere de erhvervsdrivende til at blive en del af det nye site:

- Vi har oplevet enorm stor opbakning til projektet fra byens butikker og restauranter. De gennemlever en hård periode, og er glade for, at kommunen og vores andre samarbejdspartnere Odense Cityforening og Fynsk Erhverv støtter op om indsatser, der kan bidrage til deres overlevelse i denne tid.

Siden "Sammen om Odense" gik i luften fredag den 27. marts er sitet vokset støt. Hele 220 odenseanske virksomheder har i skrivende stund tilmeldt sig sitet, hvor de bliver oprettet løbende . Men der er plads til mange flere - læs nærmere omkring, hvordan din virksomhed bliver en del af "Sammen om Odense"

Udover synligheden på det nye website, bliver forretningerne også promoveret via kampagner på sociale medier som Facebook og LinkedIn. Derfra er det op til fynboerne om at gribe bolden og sætte dankortet i sving.

- Vi håber på, at indsatsen kan bidrage til at byens restauranter, kulturinstitutioner og butikker kommer bedst muligt igennem denne krise, så Odenses borgere også efter denne krise har et rigt og mangfoldigt kultur- og næringsliv, siger Søren Brønserud.
 

Nyt fokus på det fynsk handelsliv
Også på resten af Fyn vokser de lokale shoppingsites frem. På Svendborg Events / Svendborg Shoppings platform "Vores Svendborg" kan alle svendborgensere få leveret deres varer kvit og frit, hvis de handler lokalt gennem websitet. Og på Udvikling Assens side "Køb lokalt på Vestfyn" kan du både finde vej til lokal take away, købe gavekort til de lokale teatre og spillesteder og finde links til vestfynske butikker. Derudover er der også gode råd at hente for de vestfynske erhvervsdrivende i form af sparring omkring coronakrisen. 

Hos Nordfyns Erhverv og Turisme var de hurtige til at tage affære og sætte gang i tiltag for at bakke de lokale erhvervsdrivende op. Først skabte de websitet "ShopNordfyn", hvor de nordfynske butikker kan blive oprettet med særlige åbningstider, tilbud og services som levering eller særlig procedure for vareudlevering.  

Ifølge bureauleder Rikke Lindhøj har det været vigtigt at lægge en stor indsats på området og arbejdet har givet en følelse af at kæmpe for en fælles og vigtig sag: 

- Hele organisationen har stået sammen om forskellige hjælpetiltag - herunder at få shopnordfyn.dk op at stå. Det har selvfølgelig krævet en del af vores tid, men det er det hele værd, når vi ved, at det giver værdi for virksomhederne.

1.200 følgere på én dag
Nordfyns Erhverv og Turisme har ligeledes oprettet en Facebook-gruppe for at skabe synlighed omkring de nordfynske butikker og restauranter. Og det var et initiativ, som de lokale bakkede op prompte, fortæller Nordfyns Erhverv og Turismes social media manager Ida Sejer Clausen:

- Gruppen gik i luften fredag den 27. marts kl. 9, og inden dagen var omme, var der 1.200 lokale følgere i gruppen, fortæller Ida Sejer Clausen med stor begejstring.

Hver dag bliver der lagt fem opslag med tilbud fra de lokale virksomheder op i Facebook-gruppen. Ida Sejer Clausen og hendes kollega Martin Hjorth, der er erhvervskonsulent, styrer flowet af tilbud i gruppen, for at følgerne ikke bliver trætte af de mange tilbud og melder sig ud af gruppen igen. Virksomhederne har taget virkelig godt imod de nye muligheder for markedsføring - og det samme har gruppens følgere, som ivrigt deler tilbuddene og det gode budskab om at handle lokalt. Og det glæder Ida Sejer Clausen:

- Jeg håber, at borgerne på Nordfyn bliver ved med at være bevidste om, at vi alle skal handle lokalt, så vi også har vores lokale butikker i morgen og efter coronakrisen. Og så håber jeg, at vi bagefter kan mødes fysisk i gågaderne og fejre, at vi klarede det sammen!

 

Kender du til andre lokale shoppingsites, som vi skal have link til på vores kampagnesite? Så send et tip til Line Lykke Haukrogh på linlh@destinationfyn.dk  

Fynske initiativer

Coronakrisen har sat skub i kreativiteten og fællesskabsånden hos de fynske virksomheder. Vi har her samlet nogle af de gode, lokale eksempler til fælles inspiration.

Del dine fynske øjeblikke med os: